Η χώρα μας είχε ανησυχίες σχετικά με την απαγόρευση στα πλοία να μεταφέρεται ρωσικό πετρέλαιο, η οποία προτείνεται στο νέο πακέτο κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη Ρωσία. Η ανησυχία της Ελλάδας προέρχεται από το γεγονός ότι διαθέτει μεγάλο στόλο δεξαμενόπλοιων.
Αυτό αναφέρει σε συνέντευξή του στους Financial Times, ο Ύπατος Εκπρόσωπος της ΕΕ Ζοζέπ Μπορέλ. Σχολιάζοντας τη στάση της χώρας μας, σημειώνει: «Το επιχείρημά τους ήταν ”Αν δεν το κάνω εγώ, θα το κάνει κάποιος άλλος, θα χάσω την επιχείρηση χωρίς να βλάψω τη Ρωσία”. Αλλά αν αφήσουμε τα σκάφη μας να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο κάπου αλλού, δεν φαίνεται πολύ όμορφο. Αυτή είναι μια καθαρά πολιτική κατάσταση».
Στην ίδια συνέντευξη ο Μπορέλ αναφέρεται στην είδηση ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει να δώσει περισσότερο χρόνο στις τρεις χώρες που διαφωνούν με το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο. Νωρίτερα σήμερα έγινε γνωστό ότι η ΕΕ θα δώσει περισσότερο χρόνο και στις τρεις χώρες – Ουγγαρία, Σλοβακία και Τσεχία- για να απογαλακτιστούν από το ρωσικό πετρέλαιο. Έτσι, ενώ οι περισσότερες χώρες θα πρέπει να απαγορεύσουν το ρωσικό αργό εντός έξι μηνών, η Ουγγαρία και η Σλοβακία θα είχαν προθεσμία μέχρι το τέλος του 2024. Η Τσεχική Δημοκρατία θα πρέπει να το κάνει μέχρι τον Ιούνιο του 2024.
Ο Μπορέλ δήλωσε ότι καταλαβαίνει τις τρεις χώρες που απορρίπτουν το έκτο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ για τη Ρωσία, καθώς βασίζονται στον αγωγό Druzhba που φέρνει αργό από τη Ρωσία.
«Αν ήμουν στη θέση τους θα έλεγα: Κοίτα, έχω ένα πρόβλημα. Δεν είναι θέμα κακής θέλησης», είπε αναφερόμενος στις αντιρρήσεις της Βουδαπέστης. Όπως είπε, πρόκειται για «αντικειμενικό πρόβλημα» και ότι ο Ούγγρος πρωθυπουργός Βίκτορ Όρμπαν δεν προσπαθεί απλώς να δημιουργήσει προβλήματα.
«Δεν είναι επειδή η Ουγγαρία είναι πιο κοντά στη Μόσχα», είπε, εξηγώντας: «Πρέπει να λάβουμε υπόψη τη συγκεκριμένη κατάσταση κάθε χώρας. Η Ουγγαρία είναι μια μεσόγεια χώρα. Δεν υπάρχει άλλος αγωγός που να φέρνει πετρέλαιο στην Ουγγαρία εκτός από αυτόν που έρχεται από τη Ρωσία και πηγαίνει απευθείας στο διυλιστήριό τους, το οποίο έχει δημιουργηθεί για τα φυσικά χαρακτηριστικά του ρωσικού πετρελαίου».
«Είναι θέμα χρόνου και είναι θέμα χρημάτων. Δεν μπορούμε να βάλουμε στο τραπέζι προτάσεις που δεν ταιριάζουν με την πραγματικότητα», πρόσθεσε. «Πόσο κοστίζει για να γίνει αυτό το διυλιστήριο έτοιμο για επεξεργασία άλλου είδους πετρελαίου;» Τα χρήματα «δεν υπάρχουν στο τραπέζι, αλλά δεν θα εκπλαγώ αν κάποιος πει «για να διυλίσω ένα άλλο είδος πετρελαίου πρέπει να κάνω πολλές επενδύσεις», συνέχισε.
Σύμφωνα με τον Μπορέλ, οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι στις Βρυξέλλες θα αφιερώσουν το Σαββατοκύριακο για να μπορέσουν καταλήξουν σε συμφωνία. Ωστόσο, εάν το αδιέξοδο παραμείνει, θα προτείνει να αναλάβουν το θέμα οι Ευρωπαίοι υπουργοί Εξωτερικών.
Ο Μπορέλ είπε επίσης ότι θα ήταν καλύτερο να βρεθεί μια συμφωνία και να προχωρήσουμε γρήγορα, καθώς οι χώρες αυτές αντιπροσώπευαν μόνο ένα μικρό μέρος της ζήτησης πετρελαίου της ΕΕ από τη Ρωσία. «Δεν είναι σημαντικό μέρος της πίτας όσον αφορά τον όγκο», είπε χαρακτηριστικά.
Τέλος, σχολιάζοντας την πιθανότητα να αποφασιστεί εμπάργκο στο ρωσικό φυσικό αέριο, το οποίο αντιπροσωπεύει το 40% της ζήτησης της ΕΕ, είπε ότι αυτό παραμένει κάπως μακριά, επειδή είναι ζωτικής σημασίας για πολλούς βιομηχανικούς τομείς, συμπεριλαμβανομένων των πετροχημικών.